W dniu 29 września 2025 r. w ramach projektu pn. „Wielkopolski projekt badawczo-rozwojowy w zakresie diagnostyki, rehabilitacji medycznej, terapii, opieki i edukacji dla dzieci i młodzieży ze Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Rozwojowych FASD ich rodziców i opiekunów a także dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem od alkoholu wynikającym ze złych wzorców funkcjonowania środowiska rodzinnego” odbyła się III Ogólnopolska Konferencja Naukowa poświęcona tematowi „Funkcjonowanie dziecka z FAS/FASD w rodzinie i szkole” Organizatorem konferencji było Wielkopolskie Samorządowe Centrum Edukacji i Terapii w Starej Łubiance oraz Fundacja „Medycyna i Sztuka” z siedzibą w Poznaniu.

     Część oficjalną konferencji rozpoczęła Pani Anna Kubiak, Dyrektor WSCEiT która serdecznie powitała zaproszonych gości oraz uczestników, wśród których byli nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, a także rodzice i opiekunowie dzieci z FASD Następnie głos zabrali Pan Czesław Kruczek – Zastępca Dyrektora Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz prof. UAM dr hab. Marzena Buchnat, którzy zwrócili uwagę na znaczenie podejmowanych działań w zakresie zwiększania świadomości społecznej na temat FAS/FASD oraz podkreślili konieczność wspierania dzieci i młodzieży narażonych na działanie alkoholu w okresie prenatalnym wraz z ich rodzinami.

     Po części oficjalnej odbyła się część wykładowa, podczas której uczestnicy wysłuchali prezentacji ekspertów dotyczących różnych aspektów FAS/FASD, w tym prof. UAM dr hab. Marzeny Buchnat i dr Anety Wojciechowskiej, które przedstawiły wyniki badań nad funkcjonowaniem dzieci z FASD w środowisku rodzinnym i szkolnym, lek. Justyny Szczepańskiej omawiającej medyczne konsekwencje FAS/FASD, mgr Aliny Drozdowicz prezentującej diagnozę FAS/FASD w orzecznictwie poradni psychologiczno-pedagogicznych i zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności w kontekście prawa oświatowego oraz mgr Anny Olczak-Stawickiej, która przedstawiła wpływ doświadczeń traumatycznych na rozwój dzieci z FAS/FASD.

     W przerwie kawowej uczestnicy mieli okazję skosztować wspaniałych wypieków i przekąsek przygotowanych przez uczniów, nauczycieli oraz kucharza i jego zespół, co stało się także doskonałą okazją do rozmów i wymiany doświadczeń w miłej atmosferze.

     Po części wykładowej odbyły się warsztaty praktyczne w dwóch turach, prowadzone przez ekspertów, którzy w ramach poszczególnych zajęć omawiali wybrane zagadnienia związane z FAS/FASD. Dr Beata Tylewska-Nowak prowadziła warsztat poświęcony wsparciu dziecka w wieku przedszkolnym i młodszoszkolnym, dr Julia Kisielewska zajmowała się wsparciem dzieci w wieku starszoszkolnym, dr Anna Gulczyńska prowadziła zajęcia dotyczące rozwoju psychoseksualnego dzieci z FAS/FASD, natomiast mgr Krystyna Gaca omawiała funkcjonowanie dziecka z FAS/FASD w kontekście doświadczeń traumatycznych w rodzinie.

     Konferencja była cennym źródłem wiedzy, inspiracji i wymiany doświadczeń dla wszystkich uczestników, w tym nauczycieli, specjalistów, terapeutów oraz rodziców dzieci z FASD. Uczestnicy mieli możliwość pogłębienia wiedzy na temat diagnozy, wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego, a także poznania praktycznych strategii pracy z dziećmi i młodzieżą narażoną na działanie alkoholu w okresie prenatalnym.

 

 

 

 

 

 

 

Accessibility