- FAS – Fetal Alcohol Syndrome / AZP – Alkoholowy Zespół Płodowy
- FASD – Fetal Alcohol Spectrum Disorder / Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych
Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (Fetal Alcohol Spectrum Disorder – FASD) – jest ogólnym terminem opisującym całe spektrum skutków rozwojowych powstałych w wyniku narażenia dziecka na działanie alkoholu w okresie prenatalnym. Rodzaje i wielkość tych uszkodzeń zależą od ilości alkoholu wypijanego przez przyszłą matkę, częstotliwości picia, okresu ciąży, predyspozycji, wieku i stanu zdrowia matki. Nie bez znaczenie jest również jakość i sposób odżywiania, występowanie dodatkowych uzależnień.
Nie wszystkie osoby narażone na działanie alkoholu w okresie prenatalnym cierpią na FAS.
Zaburzenia pierwotne (wynikające z uszkodzenia OUN):
- obniżone możliwości intelektualne,
- zaburzone funkcje pamięci bezpośredniej,
- problemy z uogólnianiem i planowaniem,
- trudności z przewidywaniem konsekwencji własnych działań,
- problemy w myśleniu abstrakcyjnym,
- nadwrażliwość lub słaba wrażliwość na dotyk, często podwyższony próg czucia głębokiego,
- zaburzenia widzenia, słyszenia, orientacji przestrzennej i wiele innych ograniczeń i barier w funkcjonowaniu.
Zaburzenia wtórne (wynikającej z braku lub niewłaściwej opieki nad dziećmi z FASD):
- znużenie, zmęczenie, brak motywacji, frustracja, niepokój i lęki,
- zachowania stereotypowe,
- sztywność zachowań w sytuacjach społecznych,
- poczucie bezradności i wycofanie,
- niskie poczucie własnej wartości, izolowanie się
- agresja i autoagresja,
- trudności w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej,
- zaburzenia koncentracji uwagi,
- depresja i inne zaburzenia psychiczne,
- problemy z nadużywaniem alkoholu i narkotyków,
- konflikty z prawem,
- problemy z podjęciem pracy i jej utrzymaniem.
Specyfika problemów edukacyjnych dzieci z FASD
- problemy z przyswajaniem symboli (litery, cyfry),
- trudności z przyswojeniem i respektowaniem zasad,
- trudności z rozumieniem zegara,
- trudności z przetwarzaniem dźwięków,
- kłopoty z wyciąganiem wniosków,
- trudności w zakresie tworzenia skojarzeń,
- kłopoty z planowaniem i przewidywaniem,
- trudności z rozpoczynaniem i zakończeniem zadań,
- kłopoty z dostrzeganiem istotnych dla zadania szczegółów,
- kłopoty z graficznym przedstawieniem swojego zdania
- trudności z organizowaniem myśli w konkretne wypowiedzi
- kłopoty z rozumieniem języka figuratywnego,
- trudności z rozumieniem języka niewerbalnego
- problemy ze zrozumieniem niektórych słów, w tym pojęć naukowych,
- trudności w zapamiętaniu wcześniej przyswojonych informacji,
- problemy z przyswajaniem wiedzy, brak postępów w nauczaniu.
W CIĄŻY NIE MA „BEZPIECZNEJ” ILOŚCI ALKOHOLU, KTÓREJ SPOŻYCIE NIE NARAŻA DZIECKA NA WYSTĄPIENIE FASD
źródło: T. Jadczak-Szumiło K. Kałamajska-Liszcz K. (2018) Liszcz Jak wspomagać dziecko z FASD w edukacji.